יש לייחס חשיבות רבה להקניית מיומנויות קריאה נאותות עד כיתה ג'. נמצא כי ילדים שלא רכשו מיומנות אלו עד כיתה ג', על פי רוב לא מצליחים להשלים את הפער. עם זאת, ילדים הסובלים מלקויות למידה, יתקשו לעיתים קרובות לרכוש את מיומנויות הקריאה, ומיומנויות בסיסיות אחרות. על מנת להבטיח התערבות ממוקדת במקרים הנחוצים מומלץ לבצע מעקב שוטף אחרי מיומנות הקריאה של התלמידים בכיתה, על פי מטרות ומדדים שהוגדרו מראש. מעקב כזה יאפשר לזהות תלמידים שחסרים את המיומנויות הרצויות ולהתאים להם תוכנית תמיכה אישית אינטנסיבית יותר.
ישנם שלושה עקרונות מנחים בהוראה יעילה של ילדים הסובלים מלקויות למידה:
הוראה מודגשת – לימוד מובנה ושיטתי של כל אחת מן ממיומנויות הבסיס הוא חיוני לילדים הסובלים מלקויות למידה. ההוראה המודגשת מתבססת על הדגמה אישית של המורה של המורה לפני שהתלמיד נדרש לביצוע עצמאי. הדגמה כזו, מלווה בהסבר מפורט המדגים את ההליך המחשבתי במשימת הקריאה האמורה, ותחזור על עצמה פעמים רבות כהטרמה לביצוע אישי של התלמיד.
פיגומים לימודיים – רעיון הפיגומים נוגע לתמיכה של המורה בהליך הלמידה, במיוחד בראשיתו. תמיכה אפקטיבית היא חיונית במיוחד לילדים הסובלים מלקויות למידה, שיתקשו לבצע את המטלות הלימודיות ללא הנחייה צמודה. על מנת לאפשר למידה יעילה, על המורה לספק תמיכה הכוללת מגוון של עזרים, כמו למשל, מארגנים גרפיים, לוח אותיות, עזרי זיכרון, ייצוגים ויזואליים של אותיות וצלילים, כמו כן, התחלת הלימוד במשימות קלות. 'פיגומים' לימודיים אלו יוסרו בהדרגה עם השיפור במיומנויות התלמידים.
תרגול עם משוב איכותי גבוה – משוב איכותי הוא חיוני ליכולת הלמידה, במיוחד בתלמידים שסובלים מלקויות למידה. זאת, בשל העובדה שיכולת הבקרה העצמית של תלמידים בעלי לקויות למידה פגועה לעיתים קרובות. עבודה בקבוצות קטנות חשובה על מנת לאפשר למורה לתת משוב איכותי ואישי. המשוב של המורה יתבסס על הדגמה עצמית, וחזרה מאוחרת יותר לתחום בו שגה התלמיד על מנת לחזק את השימוש הנכון במיומנות.
מה המשמעות של ליקויי למידה בטווח הארוך?
חשוב לזכור כי לקויות למידה מלוות את התלמיד במהלך כל חייו. לכן, על המורים להיות מודעים לעובדה שהתלמיד סובל מלקויות למידה. גישה נפוצה כיום היא מתן הקלות בבחינות לתלמידים הסובלים מלקויות למידה. הקלות בבחינות, אינן נותנות מענה אמיתי ללקויות הלמידה ולצרכים המיוחדים של התלמידים הסובלים מלקויות למידה. בוגרים לקויי למידה מציגים קשיים תפקודיים בתחומי חיים שונים – במקרים רבים, הקושי התפקודי נובע מהחוויות השליליות שחווה הבוגר בילדותו. עמדות שליליות של מורים כלפי ילדים הסובלים מלקויות למידה, או דחייה חברתית של ילדים אלו, מותירים צלקת נפשית שקשה לרפא אותה. על מנת למנוע תופעות כאלו, ישנו צורך גם במודעות רבה יותר לקשיים הנלווים ללקויות למידה, והתערבות טיפולית-חינוכית מוקדמת ככל האפשר.